tisdag 30 november 2010

Syndabocken...

Jag är just nu inne i en period när jag försöker förstå (hitta syndabocken) varför just jag fick cancer i så unga år. Jag har surfat runt lite och hittade en artikel om komjölks betydelse. Ganska intressant faktiskt. Jag har alltid druckit minst ett glas mjölk om dagen. Förr i tiden så fick korna en kalv om året och på så sätt höll man igång mjölkproduktionen. Nu ger man korna hormoner efter första kalven. För att få en jämn möjlkproduktion under flera år. De här hormonerna (östrogen) borde väl föras över i mjölken? Nu är ju möjlk otroligt nyttigt också, med massor av vitaminer som är svåra att få i sig på annat sätt. Barnen ska ju såklart dricka minst ett glas/dag. Men vi vuxna kanske ska vara lite mer restriktiva? Jag måste nog läsa lite mer.... Här är den artikel som jag läst. Förmodligen är det inte bara en faktor som avgör, eller?

Julia är hemma från Förskolan idag, snorig och hostig. Jag försöker att jobba lite och samtidigt vara en närvarande mamma. Inte helt lätt. Hon har redan hunnit måla hela händerna med grön tuschpenna i ett obevakat ögonblick. Nu ska vi mysa i soffan och titta på Aristocats.
Julia och jag bakade pepparkakor i söndags. Vi baka flera i form av Pippi, Lilla gubben och Herr Nilsson. Nyss bet jag huvudet av Pippi, Julia skrek rakt ur och stora tårar rullade längs kinderna. Bad mama... Undrar om hon får mardrömmar i natt :).

En av bovarna i dramat?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj då!

Nu blir jag rädd för min egen skull också. Jag som dricker så mycket mjölk.

/T

Anonym sa...

Anna
Enligt vad jag vet är Sverige ett av få länder som inte ger hormoner eller peneciliin som förebyggande, till kor för att öka tillväxt eller hindra sjukdomar att bryta ut hos djuren. däremot gör andra länder som Usa t ex. ethdet. Tror att forskningen får säkerställas ytterligare.
kram från Lisbeth

Christin sa...

Jag kan lugna er med att detta inte stämmer på normala svenska bönder. Min far är mjölkbonde, jag har mjölkat många kor och sett många kalvar födas, men några hormonsprutor har jag inte sett röken av varken hos min far eller hos hans kollegor. Hur det står till i andra länder vet jag inte, men här i Sverige förekommer det inte. Skulle inte tro att det är tillåtet helt enkelt.