tisdag 7 december 2010

Min första Award!!!

Blev så himla glad över min första Award, som jag fick av Annika. TACK!!!

Den här awarden innebär att jag ska välja tre favoritförfattare och ange en bok av dem och skicka vidare awarden till andra bloggare och tacka den som man fått awarden av, och till sist klistra in logganbloggsidan!
Jag gillar att läsa, tyvärr så fastnar jag lite allt för ofta framför datorn istället för att ligga och läsa på kvällen. Jag funderade länge på vilka böcker som jag skulle välja. Det speglar än ju ganska mycket som person. Skulle jag låtsas att jag läser Strindberg och Moa Martinsson? Eller varför inte Kafka... Jag har ju faktiskt läst böcker av alla tre, men det var under gymnasietiden och jag kan nog inte kalla dem favorit författare...

Men så bestämde jag mig för att plocka de 3 böcker som först ploppade upp i huvudet, en ur varje genre som jag läser, deckare, chick lit och drama. Så här kommer de:


Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón . Jag sträckläste den här boken, helt fantastiskt!

"Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Julián Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och av dess mystiske författare. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels eget liv alltmer påminna om Julián Carax? När Daniel till slut finner både kärleken och svaren på alla gåtor har läsaren fått ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelonas gamla stad."



Äkta Chick lit. En Shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella. Jag läste den på Engelska "The Secret dreamworld of a shopaholic". Tycker att den gör sig bättre på engelska. Som ni vet läser jag nu bok nr 5 om Rebecca mrs Shopaholic. Jag skrattar ibland (kanske lite allför ofta) igenkännande.

"Rebecca Bloomwood har en fantastisk våning i ett av Londons trendigaste områden, en hel hop glamourösa vänner, och en garderob som är fullproppad med moderiktiga plagg. Det enda problemet är väl att Rebecca egentligen inte har råd med något av detta. Hennes arbete som reporter på en finanstidning tråkar inte bara ut henne, det är också väldigt dåligt betalt. Och på sista tiden har Rebecca gång på gång fått påminnelser på räkningar som hon inte kan betala. Hon försöker skära ner på sina utgifter, skaffar sig till och med ett extrajobb. Men alla försök misslyckas. Rebeccas enda tröst är då att shoppa... bara köpa nåt litet... något som hon känner att hon måste ha."


Nära dig av Nicci French, läste även den här boken på Engelska (Beneath the skin) när jag bodde i England. Den är verkligen fängslande, kanske för att man får följa offren i JAG form. Det är ju sällan man lär känna offret i deckare.

"I ett sommarvarmt London har en mördare börjat sin grymma lek. Han väljer noggrant ut sina offer, förföljer dem, iakttar dem och skriver hotfulla kärleksbrev. Samtliga offer är kvinnor. Han älskar dem - och han vill skrämma sina offer. När han har kvinnan helt i sitt våld är mordet den slutgiltiga njutningen.
Tre kvinnor, som inte tycks ha någonting gemensamt, är utsedda till offer och polisen står maktlös. Man vet att de flesta lustmord begås av någon offret är bekant med, men vad har kvinnorna gemensamt? Vad är det som mördaren lockas av?
Kvinnorna blir alltmer desperata och polisen kämpar förtvivlat för att finna mannen."

1 kommentar:

Anonym sa...

Va kul Älskling!
Grattis!

/T