tisdag 8 februari 2011

Ont i magen

Jag har ont i magen just nu. Den största anledningen är att Julia varit så ledsen när jag lämnat henne på dagis. Hon har gråtit och skrikigt HJÄLP MIG när pedagogerna hållt fast henne. Det gör så himla ont och jag sitter på helspänn hela tiden. Väntar på att telefonen ska ringa och att de ska säga att hon är helt otröstlig. Nu vet jag att gråten upphör så snart jag satt mig i bilen. Men hon har inte riktigt varit sig lik hemma heller sedan hon började på nya avdelningen. Hon känns lite utåtaggerande, skrikig och i alla rollspelslekar så ska jag vara ledsen och hon arg. Men varför är du arg frågar jag, för att du är ledsen svara hon. Jag vet inte hur man ska aggera, de säger att hon tar för sig bra på nya avdelningen. Är det bara 3 års trots, eller är det så att hon inte riktigt trivs. I hennes värld har ju "hierarkin" blivit rubbad, på den andra avdelningen var hon äldst och nu är hon yngst. Det är ett helt annat tempo och andra typer av lekar. Någon som har några tips?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du ska uttrycka din oro genom att ta ett samtal med den i personalen som är kontaktperson för ditt barn så ni får prata i lugn och ro.
Sen tror jag det är viktigt att du - för din egen skull - ringer en stund efter du lämnat för att höra så allt är okej.
Din dotter slutar säkert gråta nästan direkt efter du gått ut genom dörren, men glömmer gör hon inte och ofta kan dom små rackarna vara smarta nog att straffa mamma vid hämtning eller senare på kvällen.
Det kan naturligtvis vara en reaktion på att hon inte längre är äldst och precis som hos djuren ska hitta sin plats i gruppen vilket kan vara slitsamt för en treåring, men också nyttigt. Kanske hon varit van att få bestämma lite mer och så kommer äldre och tar över.

Det är svårt det här. Har du möjlighet att vara kvar en kort stund när du hämtar så du får känna av barngruppen själv lite och bli trygg i att hon har det bra. Dock ska du inte stanna vid lämningen och dra ut på den.


Varm styrkekram.
Det är hemskt att lämna gråtande barn.

Anonym sa...

Kan bara hålla med ovanstående ang hur du ska göra etc. Prata med dem på förskolan. Och ring en stund efter du lämnat och kolla läget, bättre än att du oroar dig/grubblar resten av dagen.
Har själv jobbat på förskolor, på både storbarns- och småbarnsavdelningar och sett liknande saker och övergången från småbarns- till storavdelningen är en stor omställning. Det tar tid att vänja sig vid det nya och hitta sin nya plats i gruppen. Nya rutiner, lekar, kompisar, pedagoger etc att anpassa sig till.. (Det är ju en stor omställning även som vuxen, bara att byta jobb t ex) Låt det ta sin tid och hoppas att det blir bättre tids nog.. om inte så prata med personalen igen hur dem tycker och ser på saken, än att du ska oroa dig och grubbla i onödan!