måndag 10 augusti 2009

Beslut

Jag har på något sett förlikats med att jag har cancer. Men det är alla beslut runt omkring som känns jobbiga. När jag var på onkologen sist så frågade de om jag vill vara med i en studie. Om jag väjer att delta i studien kommer jag tillsammans med cellgifterna få ett läkemedel som heter Avastin. Det får man i droppform under 1 år. Tidigare har det bara getts till cancerpatienter med spridd cancer. Men nu vill man se om det även kan fungera förebyggande. Avastin förhindrar nybildning av blodkärl. Jag försöker att väga för och nackdelar. Men det är svårt när det inte finns något facit. Nackdelarna är att man kanske kommer må ännu sämre under behandlingen. Dessutom känns det lite obehagligt att mina journaler och alla testresultat hamnar hos läkemedelsföretaget. Kanske har jag sett för många filmer om lömska labb :). Fördelarna är att man får gå igenom massor av undersökningar, vilket känns tryggt. Dessutom kan man kanske hjälpa framtida cancerpatienter... Till i morgon ska jag fattat mitt beslut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hade tackat ja.. med just den anledningen du säger.. man får mer koll på kroppen.. och fler undersökningar.. och tester... och vad kan gå fel??
Lite biverkningar hit och dit.. de försvinner när man slutar.. och testa kostar ingenting..

Kram Pys