fredag 5 augusti 2011

Englands längtan

Det är många jag träffat som har en plats (eller fler) som gör dem varma om hjärtat. En plats där de känner sig hemma. Min kompis L har sitt Paris. När hon återvänder dit så klappar hjärtat lite extra. Min stad är London, eller egentligen England. Jag blir varm i hela kroppen och när jag landar på Heathrow så klappar hjärtat lite extra. Jag tittar mig omkring och tänker att jag är mitt i en scen ur Love Actually. Men tillskillnad från filmen så är det ingen person som möter mig på flygplatsen, det är en hel stad. Jag har nog bara blivit mött på flygplatsen 1 gång och då av min dåvarande pojkvän A. Jag har räknat ut att jag landat på Heathrow 14 gånger :). Egentligen så börjar pirret redan under inflygningen, jag försöker att alltid sitta vid fönstret. Jag ser London eye, Themsen (visste ni förresten att det finns sjöhästar i Themses?)och the Dome. Det pirrar i magen precis som när man ska träffa någon som man verkligen tycker om och inte träffat på länge. Jag tror att platser förknippas till känslor, hur man mådde just då, när man var där sist eller bodde där. Jag minns så tydligt den dagen när jag satt på planet för 11 år(????) sedan. Jag satte mig på planet på Arlanda och tänkte, nu lämnar jag Sverige och jag kanske aldrig kommer att bo här igen. När jag lämnade England så tänkte jag, jag kommer tillbaka. Jag ska bara mellanlanda i Sverige och räta ut några frågetecken, sedan kommer jag tillbaka. Men tiden går och jag har kommit tillbaka många gånger men bara för en kort tid. Nu är jag sugen på en veckotripp till England, 3 dagar i London och 4 i Brighton. Jag har bara varit några timmar i Brighton och tyckte då att det var jättemysigt. Så jag skulle gärna vilja åka dit igen.
Vilken plats klappar era hjärtan för?

1 kommentar:

mammaxtre sa...

Jag har besökt London en gång och New York en gång. Båda dessa städer har en plats i mitt hjärta. Måste bara tillbaka, så är det bara.

Sköt om det