torsdag 30 juli 2009

Så blir det framöver

Igår var vi på sös och träffade en kirurg, inte samma som opererat mig.
Han tittade på bröstet och konstaterade att det läkt fint. De hade inte hittat någon spridning i någon av lymfkörtlarna, och det fanns en god marginal med frisk vävnad runt tumören, skönt. Mitt case hade tagits upp på konferensen i måndags så han kunde ge oss lite info om min efterbehandling. Tumören är både känslig för östrogen (75%) och progesteron (25%),vet ärligt talat inte exakt vad det betyder. Vilket gör att med hänsyn till min ålder, blir det både cellgifter, strålning och hormontabletter. Jag är glad att jag mentalt förberett mig på att få cellgifter det kändes ~ Ja ha men det visste jag ju redan…. Men hormontabletter i 5 år!!!!! Har du några frågor frågade kirurgen. Det ända jag kunde komma på var om man kan ”skaffa” barn under hormonbehandlingen. Det visste han inte. Funderar även kring att göra ett ”ägg-plock”, innan behandlingen. Bör man vaccinera sig mot svininfluensa? Julia börjar ju på dagis och kommer dra hem massor med bacillusker. Men allt det där får jag ta med Onkologen, dit jag ska för första gången på tisdag.

Julias bacillusker :)

3 kommentarer:

A-K sa...

Det låter ju jättebra!
Hormontabletterna är ju en extra försäkring på att cancern håller sig borta.
Min tumör var inte hormonberoende, så jag får förlita mig på min egen kropp när det gäller återfall....
Du får ju hormontabletter! Tjoho!
Kram på dig - det var fina besked, trots den utdragna behandlingen!

Lisa sa...

Hej vännen, jag hoppas att du far svar pa alla dina fragor pa tisdag.

Tänker pa dig, och du vet att jag finns här om du behöver mig. Även om det är langt bort.

Bamsekram, Lisa

Anonym sa...

Du fixar det.. Det ända jag tyckte var jobbigt med antihormonerna var svettningarna som kom i tid och otid.. gärna i kön i affären eller dylikt.. För man hamnar i ett medicinskt klimakterium..

Så lite ledvärk.. muskelfästen och leder.. kan göra ont.. och på mig vandrade ontet runt.. i knän några månader.. i axlarna några månader.. etc..

Kram i massor
Pysis