onsdag 8 april 2009

Blyfri 95 11,69 kr, Etanol 9,59 kr

I stort sätt tycker jag att vår ”nya” regering sköter sig bra. Men det finns en grej som gör mig riktigt förbannad. Det här med miljöbilar.... Man har uppmuntrat folk att köpa miljöbilar och många har som jag köpt bilar med flexifuel, de går alltså att köra både på etanol och vanlig blyfri bensin. När man tankat etanol drar bilen betydligt mer ”soppa”. Min drar runt 1,4 l/mil blandad körning. När jag kör på 95 drar den runt 0,8 /mil. Priset på etanol bör alltså ligga på halva priset/liter jämfört med 95 priset för att det ska kosta lika lika mycket att köra bilen. Borde inte regeringen se till att den balansen upprätthålls? Dessutom ska bilen servas oftare om man kör på etanol, vilket är en kostnad jag tycker är ok. Men hur kan regeringen bestämma att de ska ta bort fria biltullar och miljöbils premien? Vad är då vinningen? Ska bilen både vara dyrare att köra, serva och vara helt utan förmåner? Jag har inga planer på att byta bil, men jag kommer att då och då tanka den med vanlig bensin. Är det då en miljöbil och vad är då vinningen för miljön om fler gör som jag?

Inga kommentarer: