måndag 2 mars 2015

Thailandsplaner/tankar

Jag har i tanken planerat en ”longstay” under flera år. Men det har kommit saker i vägen, cancer med behandlingar, en oväntad (men ack så önskad) graviditet, nytt jobb osv.  Men så kom min favoritserie på svenska ”Familjer på äventyr” (har skrivit om den engelska versionen här) och kände att det är nu jag ska ta tag i mina drömmar. Man vet ju trots allt aldrig vad som kan hända framöver. Så jag började lite mer på allvar att söka information i olika Thailandsforum, men upptäckte att Facebook ”is the shit”. Det finns ju forum och grupper för precis allt, personer som har svar på ALLT (på gott och ont). Men ju mer information man får, desto mer är det som man ska ta ställning till. Jag blev fort varse att man var tvungen att ansöka om plats i Svenska Skolan ganska omgående, trots att det är ett helt år kvar till resan. Svenska skolan finns på 6 platser i Thailand, i lite olika former. Efter att ha haft siktet inställt på Koh Lanta, så fanns det helt plötslig 5 andra platser att kolla upp. Efter mycket om och men, så föll mitt val på Ban Huay Yang. Det som gjorde att jag valde den platsen var framför allt, bättre priser på boende. Här kunde jag hyra ett litet hus med gemensam pool, för ungefär samma summa för hela perioden som motsvarande boende skulle kosta i månaden på Koh Lanta. Närheten (allt är relativt ca 30 mil) till Bangkok, det är lättare för mina nära och kära att ta sig ned och hälsa på. Men även att det inte verkar vara lika tokexploaterat som tex Phuket. Så nu är boendet bokat och skola, handpenningarna är betalda och ledighetsansökan är inlämnad. Vi har tagit ett steg närmare en vardag i Thailand. 


Inga kommentarer: