måndag 26 april 2010

Rädd, Räddare, Räddast

Det har inte varit så mycket ”prat” om cancer här i bloggen och det är nog mest för att jag försöker att lämna det bakom mig och har försökt fokusera framåt. Även om jag blir påmind varje morgon när jag tar min hormontablett och var tredje vecka när jag får hormonspruta och Herceptin. Men så hände det som får blodet att isa och illamåendet känns som en klump i halsen. Jag hittade en ny knöl igår. Ca 2 cm ovanför ärret. Jag har nog inte sovit mer än ett par timmar i natt och jag är helt enkelt livrädd. Om inte den här tuffa behandlingen bitit, då är det väl kört? Så hade jag turen att få en tid hos min läkare på onkologen idag på fm. Han fick ett återbud. Jag åkte dit från jobbet, skakade konstigt i kroppen och frös, fast det säkert var 25 grader i bilen. Efter lite kläm och känn, så sa han att det kändes normalt. Förmodligen är det svullnaden efter strålningen som har lagt sig och det jag känner är ärrvävnad under huden. Det är ju inte bara ärr på huden, utan även under huden. De tog ju faktiskt bort en bit stor som en knytnäve från mitt bröst. Efter att jag gick därifrån har jag väntat på att känna lättnad och glädje. Men jag känner mig bara matt och ledsen. Är han verkligen säker? Jag skulle vilja att de går igenom varje millimeter av min kropp och ser efter om det finns minsta spår av cancer. Jag är så trött på att inte lita på min egen kropp och att leva med rädslan av att inte få se Julia växa upp. Jag kommer aldrig att förlåta cancern för att den tagit en liten bit av min styrka och att den gjort mig rädd.

4 kommentarer:

Thomas sa...

Jag tycker så synd om dig Älskling. Du förtjänar verkligen inte detta. Livet är orättvist.
Jag hatar verkligen också den jävla sjukdomen. Den har förstört tillräckligt av våra liv.
Vi kommer båda att bära på rädslan att den ska komma tillbaka resten av livet.
Jag finns här och försöker stödja dig så gott jag kan.
Puss Puss!

Magnus Jonsson sa...

Hej Anna, jag blir så oändligt ledsen när jag läser ditt inlägg. Jag hoppas att du är stark och tar dig igenom det. Stora kramar Magnus

Lisa sa...

Hej vännen, ville bara säga igen att jag tänker pa dig. Hela tiden. Säger som Tina brukar säga till mig när livet är tufft - jag är glad i dig min vän.

Du är jättestark, säkert starkare än du var för ett år sen och jag är så stolt över att vara din vän. Rädslan kommer du nog lära dig att hantera med tiden, precis som Ima skriver.


Jag finns alltid här om du behöver mig. Var jag än är geografiskt. När som helst på dygnet. När som helst pa dygnet.

Stor kram fran Lisa

Anonym sa...

Hej Anna! Jag förstår din rädsla men tycker att du är så stark och modig. Min arbetskamrat fick samma typ av cancer någon eller några månader före dig och vad jag förstår går på samma behandling. Hon krävde magnetröntgen för att kunna känna sig lite lugnare, något som du också skulle kräva så att du vet att det inte finns något mer just nu i alla fall. Man kan väl kanske inte vara helt säker för all framtid men det kanske kan göra att du får ett litet lugn. Tänker på dig och familjen hela tiden. Kramar Lena
Ps. Jag har en tröja från Lisa till dig, vi får komma överens hur du ska få den. Du kan ju maila mig.Ds